Johan Julin, ordförande i GMF Uppsala, påpekar att Försäkringskassan är godtycklig när det kommer till att godkänna kostnader och att förskottsbetalningar är upplagt för bedrägerier i en intervju på Assistanskoll.se.
Johan Julin har tidigare under 40 år arbetat med Taxi och Färdtjänstbussar och kom där i kontakt med barn med särskilda behov. Sedan 2017 arbetar han heltid med god mans- och förvaltaruppdrag och är ordförande i GMF Uppsala (God man och Förvaltarförening Uppsala Län). I en intervju med Assistanskoll.se berättar han om sin erfarenhet med Försäkringskassan och de problem som han måste hantera. Johan Julin ser bland annat problem med att Försäkringskassan inte gör hembesök, vilket medför att de inte ser huvudmannens konkreta svårigheter. Johan Julin anser även att det finns oklarheter i Försäkringskassans bedömning av den assistansberättigades behov, framförallt när det behövs extra assistanstid.
– Ett av de genomgående problemen är att få dubbel eller i alla fall vaken natt. Det finns en total övertro hos Försäkringskassan att min huvudman lägger sig snällt vid 21:30 och vaknar 07:00, vilket egentligen aldrig är fallet. Den extra personal som då behövs får man kämpa för hela tiden.
Vidare är Johan Julin mycket kritiskt till systemet med förskottsbetalning eftersom det inte går att veta vad som kommer att godkännas i efterhand och att det ständigt uppstår återbetalningar på det som redan är konsumerat.
– Att ha förskottsbetalningar på upp till 250 000 kr/månad i sex månaders tid och först i efterhand göra en kontroll är upplagt för bedrägeri. Vid efterskottsbetalning, som många kommuner använder sig av, är det betydligt enklare, säger Johan Julin.